سفارش تبلیغ

ثبت شرکت
صبا
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز

نگو: یک نگاه کردن چیزى نیست. بگو: چه کسى گفته است نگاه نکنید؟ این آیه‏اى که گفته است نگاه نکنید، چه کسى براى پیغمبر صلى الله علیه و آله آورده و پیغمبر صلى الله علیه و آله وقت گرفتن این آیه، چه حالى داشته است؟ براى چه آیه نازل شده است؟ براى این که نگاه‏ها، زنان و مردان، پاک بمانند. تا زنایى اتفاق نیفتد و طلاق پیش نیاید و بنیان خانواده سست نشود. عقل‏ها و جان‏ها از بین نرود، خودکشى‏ها به وجود نیاید.  پس نگو: یک نگاه چیزى نیست، همین نگاه در تاریخ بشر خیلى فاجعه به بار آورده است. 

 

 

 


 

نگاه

 

شدت و عظمت کید و مکر زنان‏

آیه 28 سوره یوسف خطاب به زلیخا و امثال او است که در دنیا پر هستند. با «إِنَّ» با نون تشدید دار و لغت‏ «عَظِیمٌ»:

«إِنَّ کَیْدَکُنَّ عَظِیمٌ» ( یوسف (12): 28؛ بى‏تردید نیرنگ شما بزرگ است)

حیله، فریب کارى، نیرنگ و نقشه خائنانه کشیدن شما زنان براى فریب و نابود کردن دین مردان، بسیار سنگین است.

طبع مکّار میل به پستى و تن دادن به هر کار پستى دارد. جوان است و شوهر دارد و مى‏گوید: من عاشق برقرار کردن رابطه با مرد نامحرم هستم. راه پستى و اسفل السافلین دارد و به هر کار پستى راحت تن مى‏دهد و هر هدف و وسیله‏اى را براى شهواتش به کار مى‏گیرد و هر وسیله‏اى را توجیه مى‏کند. به خاطر آن است که وسوسه شیطان لحظه‏اى و غیابى و سارقانه است، ولى وسوسه زن با لطف و محبّت و حضورى و دائمى است.»

 

چگونه گاه مکر و حیلة زنان از مکر شیطان نیز برجسته‌تر و بزرگ‌تر مطرح شده‌ است؟

«زمخشری» در ذیل آیة «انَّ کیْد هُُنَّ عظیمٌ» می‌نویسد: خداوند متعال از این جهت مکر زنان را عظیم شمرده که دسیسه و مکر آنان لطیف، ظریف و بسیار هوشمندانه بوده و چاره‌جویی آنان پر حاصل است، لذا افراد بیشتری در دام مکر و تزویر این گونه زنان گرفتار می‌آیند.

حضرت جبرئیل به پیغمبر صلى الله علیه و آله نازل شد و این آیه را آورد: «قُلْ لِلْمُ?ْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِما یَصْنَعُونَ* وَ قُلْ لِلْمُ?ْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ» ( نور (24): 30- 31) ؛ «به مردان م?من بگو: چشمان خود را [از آنچه حرام است مانند دیدن زنان نامحرم و عورت دیگران‏] فرو بندند و شرمگاه خود را حفظ کنند، این براى آنان پاکیزه‏تر است، قطعاً خدا به کارهایى که انجام مى‏دهند، آگاه است و به زنان باایمان بگو: چشمان خود را از آنچه حرام است فرو بندند و شرمگاه خود را حفظ کنند

عباد واقعى خدا با زبان نفهم‏ها، جاهلان و آنهایى که بر نادانى خود مصرّ هستند، درگیر نمى‏شوند و مى‏گویند: ما با شما بحث و حرفى نداریم. برو به سلامت. و هنگامى که بر گفتار و کردار لغو مى‏گذرند، با بزرگوارى و متانت مى‏گذرند

 

 

به مردان م?من بگو: چشم از زن نامحرم بپوشند و از شهوت حرام بپرهیزند، به زنان با ایمان بگو: به مردان نامحرم خیره نشوند، دامن عفت خود را پاک نگهدارند.  امیرالم?منین علیه السلام مى‏فرماید: وقتى این آیه مى‏خواست بر پیغمبر صلى الله علیه و آله نازل شود، حضرت را تا مرز مرگ برد.

نگو: یک نگاه کردن چیزى نیست. بگو: چه کسى گفته است نگاه نکنید؟ این آیه‏اى که گفته است نگاه نکنید، چه کسى براى پیغمبر صلى الله علیه و آله آورده و پیغمبر صلى الله علیه و آله وقت گرفتن این آیه، چه حالى داشته است؟ براى چه آیه نازل شده است؟ براى این که نگاه‏ها، زنان و مردان، پاک بمانند. تا زنایى اتفاق نیفتد و طلاق پیش نیاید و بنیان خانواده سست نشود. عقل‏ها و جان‏ها از بین نرود، خودکشى‏ها به وجود نیاید. پس نگو: یک نگاه چیزى نیست، همین نگاه در تاریخ بشر خیلى فاجعه به بار آورده است.

 

حضرت یوسف

 

کر و کور شدن باطن زلیخا

در سوره یوسف صحبت از زنى است که داراى عشق نفس امّاره‏اى شدید و آتشین است که شعله این عشق، تمام ارزش‏هاى انسانى این زن را سوزانده، که دیگر نسبت‏ به شوهر و پاکدامنى خود و لطمه زدن به موقعیت جنس زن حسابگر نیست.

امیرالم?منین علیه السلام مى‏فرماید: عشق او را کور کرده است، نمى‏بیند. نه خدا را مى‏بیند، نه قیامت و نه عاقبت خود را. دیگر پاکى خودش را لحاظ نمى‏کند و حقوق شوهرش را نمى‏بیند. در مسیرى افتاده است که فقط مى‏گوید: این جوان باید کام مرا برآورد. همین و بس.

دیگر نمى‏فهمد که این کار خیانت به خود و شوهر است. خرابى دنیا و آخرتش است و این شهوت او را به گناهى مى‏کشد که اگر این گناه اتفاق بیفتد، در قیامت عذابش دو برابر دیگر گناهان است. در حالى که بى‏نماز، روزه خوار و قاتل را دو برابر عذاب نمى‏کند.

«زمخشری» در ذیل آیة «انَّ کیْد هُُنَّ عظیمٌ» می‌نویسد: خداوند متعال از این جهت مکر زنان را عظیم شمرده که دسیسه و مکر آنان لطیف، ظریف و بسیار هوشمندانه بوده و چاره‌جویی آنان پر حاصل است، لذا افراد بیشتری در دام مکر و تزویر این گونه زنان گرفتار می‌آیند

عباد الرحمن چه کسی است؟

«عباد الرحمن» زیر بار سنگین گناه نمى‏روند: «وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً» (فرقان (25): 63)؛ «و بندگان رحمان کسانى‏اند که روى زمین با آرامش و فروتنى راه مى‏روند، و هنگامى که نادانان آنان را طرف خطاب قرار مى‏دهند [در پاسخ شان‏] سخنانى مسالمت‏آمیز مى‏گویند.»

وقتى با زبان نفهم‏ها برخورد مى‏کنند، درگیر نمى‏شوند؛ چون آن درگیرى را به سود خود نمى‏بینند. وقتى با کسى درگیرى علمى پیدا مى‏کند، سود دارد؛ چون طرف مقابل از اشکال و شبهه‏اش مجاب مى‏شود. وقتى با کسى درگیرى اخلاقى پیدا مى‏کند، در آن درگیرى عملا به طرف مقابل، درس رعایت ادب مى‏دهد که طرف مقابل خجالت زده مى‏شود.

عباد واقعى خدا با زبان نفهم‏ها، جاهلان و آنهایى که بر نادانى خود مصرّ هستند، درگیر نمى‏شوند و مى‏گویند: ما با شما بحث و حرفى نداریم. برو به سلامت.

«وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِراماً» « فرقان (25): 72؛ «و هنگامى که بر گفتار و کردار لغو مى‏گذرند، با بزرگوارى و متانت مى‏گذرند

هنگامى که به شخص بى‏هنر و گفتار و کردار بیهوده مى‏رسند، با بزرگوارى عبور مى‏کنند و خود را در معرض مسخره مسخره‏کنندگان قرار نمى‏دهند. کرامت و بزرگوارى دارند.

بعد صفات دیگر آنان را بر مى‏شمارد و مى‏فرماید: «وَ لا یَزْنُونَ» عباد خدا اهل رابطه نامشروع با نامحرم نیستند. تا چه وقت؟ تا وقتى جوان هستند؟ نه، تا آخر عمر؛ زیرا نگاه اهل معرفت به همه مسائل، نگاهى روشن‏بینانه و درست است.


  

 

روز اول مسابقات بین المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران از بعد از ظهر دوشنبه، 29 خرداد ماه، با حضور شرکت کنندگان دو رشته حفظ و قرائت قرآن کریم در سالن همایش های برج میلاد آغاز شد.

 

 


 

همایش

 

اعلام برنامه های روز اول مسابقات بین المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران

در ابتدای این مراسم مسابقات بین المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران و پیش از شروع مسابقات و پس از پخش نماهنگ در سالن، امین پویا، نفر دوم مسابقات قرآن کشوری اوقاف به تلاوت آیاتی از کلام الله وحی پرداخت و پس از آن مسابقات با تلاوت نماینده کشور مونته نگرو در رشته قرائت آغاز شد.

در ادامه این مسابقات در رشته قرائت 28 نفر و در رشته حفظ نیز شش نفر به رقابت با یکدیگر می پردازند.

همچنین در خلال مسابقات برنامه های مدیحه سرایی و ابتهال خوانی نیز برگزار خواهد شد.

همچنین در پایان مسابقات در روز اول سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی داشته اند.

مسابقات بین المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران با حضور شرکت کنندگانی از 70 کشور در دو رشته حفظ و قرائت قرآن به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت.

این مسابقات بر خلاف سال های گذشته که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می شد، امسال در سالن همایش های برج میلاد برگزار می شود.

 

کشورهای شرکت کننده 

نمایندگان بیش از 65 کشور جهان ( کشورهای اسلامی و غیراسلامی)، از 5 قاره جهان در این دوره از مسابقات حضور دارند.

شرکت کنندگان 70 کشور جهان پیش از ظهر دوشنبه 29 خردادماه با حضور در جوار مرقد مطهر امام خمینی (ره) و اهدای تاج گل و قرائت فاتحه یاد، نام و خاطره بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را گرامی داشتند

برنامه‌های آموزشی جنبی مسابقات بین‌المللی قرآن اعلام شد

کمیته فنی بیست و نهمین دوره مسابقات بین‌‌المللی قرآن کریم پیش‌بینی کرده تا حداقل روزی 45 دقیقه کلاس آموزشی را که جمعاً ‏‏225 جلسه آموزشی می‌شود، با شرکت 10 هزار نفر برگزار کند. ‏

در بخش آموزش تفاهم نامه‌ای با م?سسات قرآنی مانند جامعه القرآن، امام رضا (علیه السلام) و م?سسات وابسته به آموزش و پرورش منعقد شده تا در طول برگزاری این دوره از مسابقات به 10 هزار نفر آموزش های قرآنی ارائه دهند.

به همین جهت کلاس‌هایی را با حضور اساتید شاخص و بین‌المللی در رشته‌های صوت، لحن، قرائت و حفظ پیش‌بینی شده تا در جنب مسابقات برگزار شود.

البته در کنار این کلاس‌ها، کلاس‌هایی نیز برای شرکت گنندگان خارجی وجود دارد تا بعد از اجرای قرائت در سالن اصلی مسابقات، با مراجعه به یکی از اساتید مرتبط، نواقص خود را برطرف ‌کنند.

اساتید ایرانی طی سال‌های گذشته سعی در تدوین آیین‌نامه داوری کاملی داشته‌اند به گونه‌ای که سعی شده تا نواقص ارزیابی هر دوره از مسابقات را شناسایی و برطرف نمایند

اساتید و داوران خارجی در مسابقات بین المللی قرآن کریم

استادان احمد ابوالقاسمی، بحرالعلومی، امیر آقایی، معتض آقایی، دغاغله، دهدشتی و خانم جمالی را از جمله اساتید این دوره آموزشی می باشند.

داوران خارجی نیز شامل فدحلان زین الدین از اندونزی، علی‌محمود محمد‌الشمیث از مصر، طلال المسمار از لبنان، احمد احمدنعینع از مصر، محمد ماشالی از ترکیه، میثم وحید جاسم از عراق، مالک بن عبدالمناف از مالزی، عبد الکریم ابراهیم عوض صالح از مصر، یحیی محمد ناصر از سوریه و نورالدین محمدی از الجزایر می‌شوند. 

 

اسامی داوران ایرانی

شاه میوه داور رشته لحن، محمد حسین سعیدیان در رشته صوت، حمید رضا درایتی در رشته حسن حفظ عباس امام جمعه در رشته تجوید، سیدجواد فاطمی در رشته وقف و ابتهال، شهریار پرهیزکار، هادی حفظ علی اکبر حشمتی به عنوان ناظر، عبد‌الرسول عبایی به عنوان رئیس و کریم دولتی با عنوان مسئول هماهنگی اتاق داوری در این دوره از مسابقات حضور خواهند داشت. 

 

برترین عبادت (قرآن صبحگاهی)

 

یک دوره آموزش ضمن خدمت هم برای معلمان قرآنی

در بخش نمایشگاهی نیز غرفه‌های آموزشی از سوی م?سسات قرآنی بر پا می‌شود تا ضمن ایجاد انگیزه در بازدیدکنندگان، استعدادیابی و هدایت علاقه‌مندان جهت فراگیری علوم قرآنی نیز صورت گیرد.

 

ویژه نامه هایی برای نوجوانان در مسابقات بین المللی

ویژه برنامه‌هایی هم برای نوجوانان مراجعه کننده به این غرفه‌ها داریم مانند: بخوانید و جایزه بگیرید و گرفتن عکس یادگاری از محل تلاوت قرآن در محل مسابقات.

 

ادای احترام شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به مقام شامخ امام راحل

شرکت کنندگان 70 کشور جهان پیش از ظهر دوشنبه 29 خردادماه با حضور در جوار مرقد مطهر امام خمینی (ره) و اهدای تاج گل و قرائت فاتحه یاد، نام و خاطره بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را گرامی داشتند.

شاه میوه داور رشته لحن، محمد حسین سعیدیان در رشته صوت، حمید رضا درایتی در رشته حسن حفظ عباس امام جمعه در رشته تجوید، سیدجواد فاطمی در رشته وقف و ابتهال، شهریار پرهیزکار، هادی حفظ علی اکبر حشمتی به عنوان ناظر، عبد‌الرسول عبایی به عنوان رئیس و کریم دولتی با عنوان مسئول هماهنگی اتاق داوری در این دوره از مسابقات حضور خواهند داشت

مهمترین شاخصه های مسابقات بین المللی

آیین‌نامه داوری دقیق و جامع از مهم‌ترین ‏شاخصه‌های مسابقات بین‌المللی قرآن در جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.‏

اساتید ایرانی طی سال‌های گذشته سعی در تدوین آیین‌نامه داوری کاملی داشته‌اند به گونه‌ای که سعی شده تا نواقص ارزیابی هر دوره از مسابقات را شناسایی و برطرف نمایند.

بر همین اساس آیین‌نامه داوری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، نسبت به دیگر مسابقات کشورهای اسلامی جامع و کامل است.

اهتمام فراوانی به کار گرفته شده تا ملاک‌ها و معیارهای ارزیابی شفاف و به عدالت نزدیک‌تر باشد.

در این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم همچون گذشته هر رشته از مسابقات دو داور خارجی و یک داور ایرانی دارد.

فراخوان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی نشان‌دهنده جایگاه مطلوب و شایسته آن در جهان اسلام است.

 

چگونگی اعلام نتایج مسابقات

مقرر شده نتایج مسابقات در حداقل زمان ممکن اعلام شده و به هر شرکت کننده نیز کارنامه‌ای از نحوه تلاوتش به صورت مجزا اهدا شود.

همچنین در این دوره از مسابقات مقرر شده تا برای افرادی که از سایر کشورها می‌آیند و در رشته‌های حفظ و قرائت کاستی‌هایی دارند دوره‌های آموزشی برگزار شود.

افرادی که این دوره‌های آموزشی را به خوبی فرا بگیرند، جوایزی نیز کسب خواهند کرد.

 

 

 

منبع: سایت برگزاری مسابقات قرآن کریم


  

احترام به پیمان و لزوم عمل به آن ریشه فطری دارد. هر انسانی لزوم عمل به پیمان را در نخستین مدرسه تربیت، یعنی فطرت و سرشت انسانی می‌آموزد و از آن الهام می‌گیرد. کودکان در آغاز زندگی، با سرشت پاک خود، عمل به پیمان را لازم می‌دانند.

 

 

 


 

پیمان

 

خداوند بزرگ در قرآن کریم، خود را باوفاترین می شمارد و می‌فرماید:

«وَ مَنْ أَوْفی بِعَهْدِهِ مِنَ اللّهِ؛ چه کسی به پیمانش پای بندتر از خداست». (توبه: 111)

خداوند منان، کمترین احتمال پیمان شکنی را نسبت به خود قاطعانه مردود می شمارد:

«فَلَنْ یُخْلِفَ اللّهُ عَهْدَهُ؛ خداوند هرگز پیمان شکنی نمی‌کند».(بقره: 80)

آن گاه بندگان م?من خود را نیز به وفاداری و پایبندی به تعهدات شان فرا می‌خواند و از نقض عهد و بی وفایی بازمی دارد. خداوند در آیه ای با بیان نشانه های خردمندان حق جو بیش از هر چیز، وفای به عهد و پیمان را گوشزد می‌کند:

«الَّذینَ یُوفُونَ به عهدِ اللّهِ وَ لا یَنْقُضُونَ الْمیثاقَ؛ آن‌ها کسانی هستند که به عهد الهی وفا می‌کنند و پیمان را نمی‌شکنند». (رعد: 20)

خداوند حکیم، در آیه دیگری، وفاداری به هر پیمانی را از م?منان می‌خواهد و می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ؛ای کسانی که ایمان آورده‌اید! به پیمان‌ها وفا کنید». (مائده: 1)

رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نیز وفای به عهد را از شرایط اساسی ایمان می‌داند و حضرت امیر علیه‌السلام نیز در فرمان خود به مالک اشتر، به اهمیت این مسئله در اسلام و جاهلیت اشاره می‌کند و آن را مهم‌ترین و عمومی‌ترین قانون اجتماع می شمارد:

اگر با دشمنی پیمانی بستی تا او را در پوشش پناه خویش بگیری، به پیمان خویش وفادار بمان و ذمه‌ات را با امانت کامل پاس دار و جان خود را سپر عهد و پیمان خویش قرار ده که در میان واجبات الهی، هیچ موضوعی همانند وفای به عهد در میان مردم جهان، با تمام اختلافاتی که با هم دارند، مورد اتفاق عمومی نیست.

تا آنجا که مشرکان نیز پیش از مسلمانان در روابط خود بدان پایبند بودند؛ زیرا از پی آمدهای پیمان شکنی خاطرات تلخی داشتند.

احترام به پیمان و لزوم عمل به آن ریشه فطری دارد. هر انسانی لزوم عمل به پیمان را در نخستین مدرسه تربیت، یعنی فطرت و سرشت انسانی می‌آموزد و از آن الهام می‌گیرد. کودکان در آغاز زندگی، با سرشت پاک خود، عمل به پیمان را لازم می‌دانند.

پیمان شکنی را نکوهش می‌کنند و از پیمان‌های توخالی برخی پدران و مادران ناراحت می‌شوند. در عین حال، کودکان با این احساس، رشد می‌کنند.

در برخی روایت‌ها، عمل به وعده های اخلاقی به صورت یک امر واجب مطرح شده است. این نشان دهنده اهمیت عمل به چنین وعده‌هایی است. تا آنجاکه برخی پیشوایان معصوم می‌فرمایند: یَجِبُ عَلی الْمُ?ْمِنِ الوفاءُ بالمَواعیدِ؛ بر فرد با ایمان لازم است به پیمان خود عمل کند

 

 

 

به خاطر فطری بودن این اصل در جامعه انسانی، نقض عهد و پیمان شکنی از رذایل اخلاقی شمرده می‌شود و ضربات شکننده و جبران ناپذیری بر شخصیت و انسانیت فرد، وارد می‌سازد و در صحنه های سیاسی، هیچ چیز رسواتر از پیمان شکنی نیست.

تنها ملتی عزیز است که به تعهدات خود عمل کنند و آن‌ها را محترم بشمارند.

قرآن مجید، دستور می‌دهد تا به عهد و پیمان خود پیوسته وفادار باشیم و بدانیم که در برابر خدا مسئولیم. وَ به عهدِ اللّهِ أَوْفُوا ذلِکُمْ وَصّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ. (انعام: 152) به عهد الهی وفا کنید. این چیزی است که خداوند شما را به آن سفارش کرده است تا متذکر شوید.

و نیز می‌فرماید: وَ أَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ کانَ مَسْوءُلاً. (اسراء: 34) به پیمان‌های خود وفادار باشید زیرا از پیمان‌ها س?ال خواهد شد.

و در آیه دیگری هم آمده است: «وَ الَّذینَ هُمْ ِلأَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ؛آنان (م?منین) به امانت و عهد و پیمان خود وفادارند». (م?منون: 8)

این سه آیه جایگاه پیمان را در قرآن روشن می‌سازد و اهمیت ویژه آن را بیان می‌کند. نادیده گرفتن پیمان‌ها، جز خودخواهی و بی اعتنایی به حقوق دیگران و سبک شمردن شخصیت آن‌ها علتی ندارد و افراد خودخواه و پیمان شکن از دید پیامبر اکرم نکوهش شده‌اند. چنان که ایشان فرموده است: «لا دینَ، لِمَن لا عهدَ له؛ آن کس که به پیمان خود وفادار نیست، مسلمان نیست».

 

وفای به عهد

 

رعایت پیمان‌ها حتی در برابر دشمنان

وفای به عهد، تنها در محدوده روابط داخلی مسلمانان خلاصه نمی‌شود، بلکه مسلمانان موظفند در برابر بیگانگان، کافران و دشمنان نیز به تعهدات خود پای بند باشند.

قرآن مجید، بزرگ‌ترین دشمن اسلام را یهود و مشرکان می‌داند. آنجا که می‌فرماید: لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلَّذینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَ الَّذینَ أَشْرَکُوا. (مائده: 82) یهود و مشرکان را لجوج‌ترین دشمن نسبت به افراد با ایمان می‌یابی.

همین قرآن، هر زمان که پای پیمان به میان می‌آید، دستور می‌دهد که مسلمانان پیمان‌های خود را حتی با این گروه‌ها حفظ کنند و چیزی از آن کم نکنند. در آیه ای می‌فرماید: إِلاَّ الَّذینَ عاهَدْتُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ فَمَا اسْتَقامُوا لَکُمْ فَاسْتَقیمُوا لَهُمْ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقین. مگر با آنان که در نزدیکی مسجدالحرام پیمان بستید تا آنان به پیمان خود وفادارند، شما نیز وفادار باشید. همانا خداوند پرهیزکاران را دوست می‌دارد. (توبه: 7)

با توجه به نکوهشی که قرآن درباره پیمان شکنان می‌کند، می‌توان از نظر اسلام در این باره به خوبی باخبر شد. برای مثال، در این آیه آمده است: وَ إِنْ نَکَثُوا أَیْمانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُوا فی دینِکُمْ فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَیْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَنْتَهُونَ. (توبه: 12) اگر آنان پیمان‌های خود را شکستند و در آیین شما طعن زدند، سران کفر را بکشید. برای آنان پیمانی نیست. شاید آنان بپرهیزند.

در آیه دیگر با شدت هرچه تمام‌تر دستور می‌دهد که با پیمان شکنان نبرد کنید؛ چنان که می‌فرماید: «أَ لا تُقاتِلُونَ قَوْمًا نَکَثُوا أَیْمانَهُمْ؛ چرا با گروه پیمان شکن نبرد نمی‌کنید». (توبه: 13)

در اهمیت حفظ پیمان، همین بس که اگر در میدان نبرد، فردی از دشمن بخواهد از منطق اسلام آگاه شود، آن گاه درباره گرایش به اسلام تصمیم بگیرد، به حکم قرآن، باید به او امان داد و پیمان بست تا سخن خدا و منطق قرآن را به خوبی بشنود.

احترام به پیمان و لزوم عمل به آن ریشه فطری دارد. هر انسانی لزوم عمل به پیمان را در نخستین مدرسه تربیت، یعنی فطرت و سرشت انسانی می‌آموزد و از آن الهام می‌گیرد. کودکان در آغاز زندگی، با سرشت پاک خود، عمل به پیمان را لازم می‌دانند

 

 

هرگاه بخواهد به اردوگاه خود بازگردد، باید او را با کمال احترام به آنجا بازگرداند و این حقیقت در این آیه به خوبی منعکس شده است: وَ إِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِکینَ اسْتَجارَکَ فَأَجِرْهُ حَتّی یَسْمَعَ کَلامَ اللّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ. (توبه: 6) هرگاه مشرکی امان بخواهد تا سخن خدا را بشنود، به او امان بده تا کلام الهی را گوش کند، آن گاه او را به جایگاه خود باز گردان. 

 

عمل به وعده های اخلاقی

گروهی از مردم به پیمان‌های رسمی اهمیت ویژه ای می‌دهند، ولی به وعده های اخلاقی خود چندان احترامی نمی‌گذارند. وعده کردن و عمل نکردن نزد آنان جرم و گناهی شمرده نمی‌شود، در صورتی که بی اعتنایی به چنین وعده های دوستانه ای، هر چند جرم به شمار نیاید، از نظر اصول اخلاقی اسلام بسیار نکوهیده است.

این رفتار نوعی کم شخصیتی و بی اعتنایی به دیگران به شمار می‌آید. پیامبر گرامی اسلام فرمودند:

«مَنْ کان یُ?مِنُ باللّه والیومِ الآخِرِ فَلَیْفِ اِذا وَعَد. آن کس که به خدا و روز رستاخیز ایمان دارد، باید به وعده های خود وفادار باشد

در برخی روایت‌ها، عمل به وعده های اخلاقی به صورت یک امر واجب مطرح شده است. این نشان دهنده اهمیت عمل به چنین وعده‌هایی است. تا آنجاکه برخی پیشوایان معصوم می‌فرمایند:

«یَجِبُ عَلی الْمُ?ْمِنِ الوفاءُ بالمَواعیدِ؛ بر فرد با ایمان لازم است به پیمان خود عمل کند».

متأسفانه پیمان شکنی و خلف وعده، امروزه در زندگی بسیاری از مردم به ویژه صنعت کاران به وفور دیده می‌شود. البته گروهی هم به خاطر خودشیرینی چیزی را متعهد می‌شوند که توانایی اجرای آن را ندارند. این گروه، غافلند که وعده های خارج از توانایی، از شخصیت انسان می‌کاهد و او را یک فرد غیراصولی و بی مبنا معرفی می‌کند.

 

 

 

منابع :

1- تحف العقول، ص 45 .

2- امالی طوسی، ص 229، ح 53 .

3- علل الشرایع، ص 584، ح 26 .

4- کنزالعمال، ج 4، ص 365، ح 10937 .

5- غررالحکم، ح 3327 .

6- وبلاگ طلبه یاشار


  




طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ